Program do pracy z uczniem mającym trudności dydaktyczne (drugorocznym)
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2730 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
WSTĘP Program dotyczy jednego ucznia, który jest dzieckiem o obniżonej dojrzałości szkolnej oraz emocjonalnie i społecznie słabo przygotowanym do podjęcia nauki w szkole. Ma wzmożoną pobudliwość psychoruchową, która osłabia koncentrację uwagi na zadaniu. Jest uczniem powtarzającym klasę. Program powstał na podstawie opinii i wskazań poradni psychologiczno – pedagogicznej oraz moich obserwacji. Poradnia przekazała następujące wskazówki do pracy z uczniem :
- Dostosowanie podstawowych wymagań edukacyjnych wobec ucznia do poziomu wymagań koniecznych .
- Udział w zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych na terenie szkoły .
- Ćwiczenia grafomotoryczne ręki lewej z uwzględnieniem zasad pracy z dzieckiem leworęcznym .
- Stosowanie zasad postępowania z dzieckiem nadpobudliwym psychoruchowo .
- Stymulacja ogólnego rozwoju ucznia .
GŁÓWNY CEL PROGRAMU Wielopłaszczyznowa pomoc dziecku z ewidentnymi trudnościami dydaktycznymi . CELE SZCZEGÓŁOWE
- Dążenie do harmonii i rozwoju emocjonalno – społecznego .
- Korekta i ćwiczenie procesów poznawczych w zakresie stwierdzonych niedoborów rozwojowych .
- Wyrównywanie braków w zakresie wiedzy i umiejętności z języka polskiego i matematyki .
WYMAGANIA EDUKACYJNE DOSTOSOWANE DO POZIOMUWYMAGAŃ KONIECZNYCH . Edukacja polonistyczna
- Ćwiczenia w czytaniu :
- odpowiada na pytania nauczyciela dotyczące wysłuchanych treści ;
- dokonuje samodzielnie analizy i syntezy słuchowo-wzrokowej krótkich wyrazów (głoskowanie) ;
- czyta poprawnie proste , krótkie wyrazy ;
- potrafi wyodrębnić bohaterów , ale nie zawsze potrafi udzielić odpowiedzi na wszystkie pytania nauczyciela ;
- czyta fragmenty lektur .
- Ćwiczenia w opracowywaniu lektur :
- przy pomocy pytań nauczyciela potrafi wyodrębnić bohaterów i ważniejsze wydarzenia ;
- ustala związki tekstów z ilustracjami na podstawie pytań nauczyciela ;
- wygłasza krótkie wiersze z pamięci przy pomocy nauczyciela ;
- Ćwiczenia w mówieniu i pisaniu :
- na stawiane pytania odpowiada najczęściej jednym zdaniem ;
- omawiając obrazki lub historyjki , wylicza tylko pewne elementy ;
- myli podobne litery , nie zwraca uwagi na prawidłowe połączenia liter w wyrazach ;
- nieprawidłowo rozmieszcza wyrazy w liniaturze , nie rozdziela wyrazów w zdaniach ;
- przy pomocy nauczyciela dobiera podpisy do obrazków ;
- przepisuje ułożone teksty , popełniając błędy ortograficzne .
- Ćwiczenia gramatyczno-ortograficzne z elementami wiedzy o języku :
- próbuje prawidłowo rozmieszczać wyrazy w liniaturze , ale nie zawsze rozdziela wyrazy w zdaniach ;
- próbuje różnicować spółgłoski i samogłoski ;
- próbuje pisać wyrazy ze zmiękczeniami ;
- przy pomocy nauczyciela rozpoznaje zdania oznajmujące , pytające i rozkazujące ;
- przy pomocy nauczyciela stosuje zasadę dotyczącą pisowni wielkich liter na początku zdania oraz imion i nazwisk ;
- przy pomocy nauczyciela potrafi spośród zbioru rzeczowników wyodrębnić nazwy ludzi , zwierząt , roślin , rzeczy oraz określić ich liczbę ;
- przy pomocy nauczyciela rozpoznaje czasowniki w zbiorze różnych wyrazów ;
- opanował niektóre zasady ortograficzne ;
- opanował pisownię kilku wyrazów z poszczególnych grup ortogramów przewidzianych dla klasy I ;
- zna skróty stosowane na lekcjach , ale nie zawsze ich używa .
- Ćwiczenia słownikowo-frazeologiczne i syntaktyczne :
- wykorzystuje słownictwo najczęściej stosowane na lekcjach ;
- wyróżnia zdania w tekście i mowie ;
- układa krótkie zdania z rozsypanki wyrazowej z pomocą nauczyciela .
Edukacja przyrodniczo-społeczna
- Moja klasa i szkoła :
- z pomocą nauczyciela potrafi wymienić podstawowe sprzęty znajdujące się w sali lekcyjnej ;
- zna rolę dyżurnego ;
- rozumie potrzebę pielęgnacji roślin znajdujących się w klasie i otoczeniu szkoły .
- Bezpieczna droga do szkoły :
- zna swoją drogę do szkoły ;
- potrafi pod kierunkiem nauczyciela wymienić niektóre zasady poruszania się po drogach ;
- wie , jaką rolę pełnią znaki drogowe ;
- wie , co oznaczają światła na sygnalizatorze świetlnym .
- Przyroda wokół nas :
- potrafi wymienić kilka nazw roślin ozdobnych , drzew i krzewów ;
- potrafi przy pomocy nauczyciela opowiadać o zmianach zachodzących w przyrodzie w różnych porach roku , warunkach życia roślin i zwierząt ;
- wymienia przy pomocy nauczyciela niektóre gatunki owoców i warzyw , nazwy zwierząt domowych i niektórych gatunków innych zwierząt .
- Dom i rodzina :
- posługuje się pojęciami : „rodzina" i „rodzice" ;
- wymienia członków rodziny ;
- potrafi (pod kierunkiem nauczyciela) wymienić 2-3 urządzenia techniczne w domu ;
- przy pomocy nauczyciela wymienia niektóre sposoby oszczędzania energii elektrycznej i cieplnej ;
- przy pomocy nauczyciela wymienia przybory służące do utrzymania higieny osobistej ;
- wylicza (pod kierunkiem nauczyciela) sposoby spędzania wolnego czasu ;
- wymienia (pod kierunkiem nauczyciela) produkty spożywcze sprzyjające racjonalnemu odżywianiu się .
- Moja miejscowość :
- zna nazwę swojej miejscowości ;
- wie , jakie zabytki znajdują się w jego miejscowości ;
- pod kierunkiem nauczyciela wymienia cechy miasta i wsi ;
- pod kierunkiem nauczyciela potrafi wymienić kilka nazw zawodów .
Edukacja matematyczna
- Stosunki przestrzenne i cechy wielkościowe :
- przy pomocy nauczyciela odpowiada na pytania dotyczące wzajemnego położenia przedmiotów na płaszczyźnie oraz kierunków ruchu ;
- przy pomocy nauczyciela porównuje przedmioty pod względem wyróżnionej cechy wielkościowej .
- Geometria :
- przy pomocy nauczyciela rozpoznaje kształty podstawowych figur geometrycznych na płaszczyźnie ;
- przy pomocy nauczyciela odrysowuje od szablonów kształty figur ;
- Zbiory i ich klasyfikacja :
- przy pomocy nauczyciela odpowiada na pytania dotyczące klasyfikacji przedmiotów ;
- przy pomocy nauczyciela wyodrębnia podzbiory ;
- przy pomocy nauczyciela porównuje liczebność zbiorów bez przeliczania elementów .
- Liczby naturalne od 0 do 100 :
- przy pomocy nauczyciela przelicza w zakresie 20 , a dziesiątkami w zakresie 100
- nazywa znaki : < , > ,= , ale ma trudności w ich stosowaniu .
- Dodawanie i odejmowanie w zakresie 100 :
- przy pomocy nauczyciela liczy w zakresie 20 ;
- przy pomocy nauczyciela liczy dziesiątkami w zakresie 100 ;
- przy pomocy nauczyciela rozwiązuje proste zadania tekstowe .
- Mnożenie i dzielenie w zakresie 20 :
- przy pomocy nauczyciela wykonuje mnożenie jako dodawanie tych samych składników (na konkretach) .
Edukacja plastyczna
- Działalność plastyczna :
Ilustrowanie i wyrażanie :
- potrafi przedstawić zjawiska otaczającej rzeczywistości ;
- potrafi przedstawić wydarzenia otaczającej rzeczywistości .
Kształtowanie :
- potrafi wykonać płaskie formy użytkowe według podanego wzoru ;
- potrafi projektować i wykonać przestrzenne formy użytkowe pod kierunkiem nauczyciela .
- Wiadomości z zakresu sztuk plastycznych :
- przy pomocy nauczyciela potrafi określić , czym zajmuje się malarz , rzeźbiarz ,architekt ;
- Obserwacja i doświadczenie :
- potrafi wyróżniać i nazywać następujące cechy przedmiotów i zjawisk : kształt , wielkość , barwa ;
- zna przeznaczenie narzędzi i materiałów oraz zasad bezpiecznego posługiwania się nimi .
Edukacja muzyczna
- Odtwarzanie muzyki :
- opanował najważniejsze wiadomości przewidziane dla klasy I .
- Tworzenie muzyki :
- z pomocą nauczyciela improwizuje rytmiczne odpowiedzi na pytania .
- Percepcja muzyki :
- rozpoznaje głosy z otoczenia ;
Edukacja techniczna
- Kultura pracy :
- przy posługiwaniu się szablonem korzysta z pomocy nauczyciela .
- Podstawy techniki :
- potrafi określać właściwości materiału z pomocą nauczyciela ;
- przy pomocy nauczyciela włącza i wyłącza proste urządzenia elektryczne.
- Wybrane zagadnienia z techniki i gospodarki :
- przy pomocy nauczyciela potrafi wymienić dawne i dzisiejsze sposoby oświetlania mieszkań .
- Elementy orientacji zawodowej :
- odpowiada na pytania dotyczące pracy zawodowej rodziców .
Edukacja zdrowotno – ruchowa
- Gimnastyka :
- przyjmowanie podstawowych pozycji niskich ;
- ćwiczenia prawidłowej postawy w biegu , chodzie i skokach ;
- zwis postawny przodem i tyłem ;
- zwis wolny przodem i tyłem ;
- zwis przewrotny ;
- odmyk ;
- leżenie przewrotne i przerzutne ;
- przewrót w przód ;
- Lekka atletyka :
- przejście z chodu wolnego , szybkiego w bieg ;
- marszobieg za prowadzącym ;
- trucht ;
- bieg szybki ze startu wysokiego ;
- przyspieszenie i zwalnianie biegu ;
- bieg na sygnał ;
- bieg na 30 metrów (na czas) ;
- swobodne rzuty piłeczką palantową ;
- rzuty piłeczką na odległość z miejsca (prawą i lewą ręką) ;
- skoki jednonóż ;
- skoki w dal z miejsca ;
- skoki w dal z rozbiegu (ze strefy odbicia z belki) ;
- skoki w dal przez przeszkodę ;
- skok nożycowy ponad niską przeszkodą z marszu (rozbieg skośny) ;
- Mini gry sportowe :
- podania piłki do partnerów w kole z jednym broniącym ;
- podania piłki po obwodzie koła ;
- naśladowanie czynności partnera z piłką ;
- rzuty do obręczy zawieszonej na różnych wysokościach ;
- kozłowanie piłki z partnerem ;
- odbicie lekkiej piłki sposobem oburącz górnym w miejscu i w marszu ;
- utrzymywanie jak najdłużej piłki w górze , podbijając ją oburącz i jednorącz ;
- kierowanie dużej piłki plażowej odbiciami jednorącz w określone miejsce ;
- trafianie do celu piłką małą , dużą i lekarską ;
- podania piłki między partnerami ;
- kozłowanie piłki ;
- odbijanie piłki stopą , kolanem ;
- podania piłki : wewnętrznym i zewnętrznym podbiciem do partnera ;
- małe gry 2x2 i 3x3 .
ZASADY PRACY Z DZIECKIEM LEWORĘCZNYM
- Właściwa postawa wobec leworęczności .
- należy stworzyć właściwą atmosferę wokół dziecka , która będzie zapobiegać wytworzeniu się aury wyjątkowości lub odmienności dziecka (np. dziecko czuje się gorsze lub na specjalnych zasadach) , należy bronić dziecko przed wyobcowaniem ze środowiska kolegów .
- Wczesna diagnoza leworęcznego dziecka .
Diagnoza obejmuje :
- ocenę lateralizacji ;
- rozwój motoryki rąk ;
- orientację w schemacie ciała i przestrzeni ;
- poznanie postawy dziecka wobec własnej leworęczności ;
- Trafna decyzja co do dalszego postępowania z dzieckiem leworęcznym .
Nie przeuczamy dzieci na prawą rękę :
- lewostronnie zlateralizowanych ;
- oburęcznych i praworęcznych ;
- o wczesnych przejawach lateralizacji i silnym stopniu przewagi lewej ręki ;
- mało sprawnych motorycznie (szczególnie o obniżonej sprawności prawej ręki) ;
- opóźnionych w rozwoju umysłowym ;
- u których występują zaburzenia : jąkanie , objawy nerwicowe , objawy pisma zwierciadlanego podczas pisania prawą ręką ;
- nie akceptujących prób przeuczenia ;
- Prawidłowa postawa ciała dziecka leworęcznego podczas pisania .
- podczas pisania i rysowania dziecko obie stopy powinno mieć oparte o podłoże , przedramiona o stół , plecy wyprostowane , głowa i górna część tułowia nie odchylają się od linii pionowej kręgosłupa ;
- tułów nie powinien opierać się o ławkę ;
- dziecko leworęczne powinno mieć sąsiada w ławce po prawej stronie (ręka pisząca znajduje się po zewnętrznej stronie ławki) ;
- światło pada z przodu lub od strony prawej ;
- Właściwe położenie zeszytu .
- zeszyt powinien znajdować się w pewnej odległości od ciała osoby piszącej , oraz od dowolnego brzegu stołu czy ławki (możliwe wtedy jest oparcie na ławce całego przedramienia) ;- zeszyt na ławce powinien być ułożony ukośnie , nachylony na prawą stronę (pozwala śledzić zapisany tekst) ;
- zeszyt powinien znajdować się na lewo od ciała – zapewnia to swobodę ruchu piszącej ręki ;
- Prawidłowy układ dłoni ,nadgarstka i przedramienia .
- dłoń wraz z nadgarstkiem stanowi przedłużenie przedramienia ;
- brzeg dłoni , nadgarstka i ramię opierają się o stół , przesuwając się podczas pisania ;
- koniec pióra skierowany ku lewemu przedramieniu ;
- przedramię lewej ręki skierowane prostopadle do liniatury zeszytu ;
- dłoń i palce trzymające pióro powinny znajdować się poniżej liniatury zeszytu ;
- Organizacja ruchów pisania (typy ruchów według J. de Ajuriaguerry).
Inskrypcja – ruchy związane z kształtowaniem liter według wzorców np.: Sposób pisania liter jest wykładnikiem :
- sprawności motorycznej ręki ;
- nawyków wyniesionych z domu i szkoły ;
- pracy dziecka ;
- norm estetycznych ;
- cech osobowości (temperament) ;
- cech procesów emocjonalnych ;
Progresja – czyli postępujący ruch piszącej kończyny . Rodzaje progresji :
- progresja duża – przenoszenie ręki z lewej do prawej strony , mięśnie barku uruchamiają ramię i przedramię ;
- progresja mała – płynne przesuwanie dłoni podczas pisania (dłoń i przedramię pozostają w stałym kontakcie z zeszytem) ;
- progresja pełzająca – przesuwanie dłoni dzięki oparciu się na czubku czwartego i piątego palca .
- Kontrola i regulowanie napięcia mięśniowego .
Napięcie mięśniowe ręki , ramienia , przedramienia ,nadgarstka , dłoni i palców powinno być regulowane świadomie . Słabe napięcie mięśniowe – linie niepewne , drżące , cienkie .Nadmierne napięcie mięśniowe – łamanie grafitu ołówka , dziurawienie kartki ,sylwetka przygarbiona (przywarta do ławki) .
- Koordynacja ruchów obu rąk .
Sprawne zapisywanie tekstu jest efektem współdziałania ręki wiodącej (piszącej) i drugiej ręki (pomocniczej – przytrzymującej zeszyt) .U dziecka leworęcznego należy usprawniać zarówno kończynę dominującą jak i pomocniczą .
- Współdziałanie oka i ręki .
Warunkiem poprawnego zapisu , szybkiego tempa i dobrego poziomu graficznego jest śledzenie wzrokiem czynności pisania . Przyczyny zaburzeń koordynacji wzrokowo – ruchowej :
- nieprawidłowe współdziałanie ośrodków wzrokowych i motorycznych w korze mózgowej (wolne tempo pisania , niski poziom graficzny ,błędy w pisaniu) ;
- skrzyżowanie dominacji oka i ręki np.: pismo lustrzane , odczytywanie wyrazów od końca do początku ;
Wskazania :
- usprawnianie współdziałania czynności ruchowych lewej ręki z funkcjami wzrokowymi (ćwiczenia wzrokowo – ruchowe) ;
- umożliwienie śledzenia wzrokiem czynności pisania u dziecka leworęcznego ;
- rozwijanie współdziałania ręki i oka po tej samej stronie (w przypadku oburęczności należy usprawniać rękę znajdującą się po stronie dominującego oka) ;
Ćwiczenia stymulująco – korekcyjne dla dzieci leworęcznych
- Ćwiczenia rozwijające motorykę rąk :
- ćwiczenia ruchowe
- wymachy kończyn
- krążenia kończyn
- ruchy kończyn na przemian
- ćwiczenia dłoni
- wymachy dłońmi
- krążenia dłoni
- ćwiczenia dwóch dłoni
- ćwiczenia dłoni i pięści
- ćwiczenia palców
- krążenia palcami
- składanie i rozkładanie palców
- układanie modeli z palców
- ćwiczenia relaksacyjne
- ćwiczenia całego ciała
- ćwiczenia kończyn górnych
- ćwiczenia kończyn dolnych
- ćwiczenia w różnych pozycjach
- Ćwiczenia pobudzające motywację do czynności grafomotorycznych :
- malowanie palcami ;
- ślady – pozostawianie na papierze odcinków dłoni i stóp zamoczonych w farbie ;
- malowanie grubym pędzlem ;
- malowanki – niespodzianki (kartki pokryte świecą) ;
- obrysowywanie dłoni i stóp ;
- obrysowywanie całego ciała (jedno dziecko jest obrysowywane przez pozostałe) ;
- rysowanie według szablonów ;
- zabawy ruchowo – słuchowo – wzrokowe (MDS) ;
- rysowanie prostych schematów ;
- próby samodzielnego rysowania ;
- Ćwiczenia kształtujące prawidłowy uchwyt i regulujące napięcie mięśniowe rąk :
- ćwiczenia w płaszczyźnie pionowej (na tablicy , arkuszu papieru) ;
- zabawa z wodą : „wiosłowanie palcami" , „rysowanie torów wodnych" ;
- malowanie palcami ;
- ćwiczenia MDS ;
- Ćwiczenia kształtujące nawyki ruchowe związane z kierunkiem pisania :
- ćwiczenia uświadamiające dziecku kierunek pisania (w lewo , w prawo) ;
- ćwiczenia utrwalające kierunek ruchu ręki od lewej do prawej (rysowanie szlaczków , kreślenie linii pionowych itp.) ;
- ćwiczenia utrwalające kierunek kreślenia okręgów .
- Ćwiczenia usprawniające koordynację wzrokowo – ruchową :
- zabawy manipulacyjne (lepienie z plasteliny) ;
- zabawy konstrukcyjne (budowa z klocków) ;
- zabawy dydaktyczne (układanki) ;
- zajęcia plastyczne (wycinanki , wydzieranki , rysowanie) ;
- ćwiczenia grafomotoryczne (zamalowywanie obrazków , kalkowanie , rysowanie po śladzie ,uzupełnianie rysunków ,odwzorowywanie) ;
- Ćwiczenia rozwijające orientację w schemacie ciała i przestrzeni :
- wskazywanie części ciała ;
- ćwiczenia ze wskazaniem przedmiotów na obrazku ;
- ćwiczenia w określaniu stosunków między przedmiotami (na lewo , na prawo , w górze , itp.) ;
- ćwiczenia w rozpoznawaniu liter podobnych pod względem kształtu i różnicowania ich .
- Ćwiczenia zmierzające do ustalenia dominacji jednej ręki :
- ćwiczenie płynności ruchów rąk i koordynacji wzrokowo – ruchowej wykonywane oburącz (ćwiczenia ruchowe , ćwiczenia ruchowo -słuchowe , kreślenie kół w przestrzeni , kreślenie kół różnymi technikami, „biegania" po papierze kredkami swobodnie , w określonym kierunku) ;
- ćwiczenia usprawniające ruchy palców – wykonywane oburącz (MDS , ćwiczenia z plasteliną ,zabawy z piłką ,rysowanie szlaczków – raz jedną , raz drugą ręką , itp.) ;
- ćwiczenia zmierzające do utrwalenia ręki dominującej (bierki ,ugniatanie plasteliny) ;
- ćwiczenia usprawniające rękę dominującą i utrwalanie jej wiodącej roli ;
ZASADY POSTĘPOWANIA Z DZIECKIEM NADPOBUDLIWYM PSYCHORUCHOWO .
- Częste powtarzanie poleceń koniecznych wprost do ucznia .
- Stosowanie powtórzeń i podpowiedzi .
- Konsekwencja w przestrzeganiu reguł obowiązujących w klasie – nagradzanie za nawet najdrobniejsze osiągnięcia .
- Nie stosowanie kar za wzmożoną potrzebę ruchu , wykorzystywanie go na rzecz klasy itp.: wysłanie go po kredę ,dziennik lekcyjny , zlecenie zadań porządkowych itp.
STYMULACJA OGÓLNEGO ROZWOJU UCZNIA .
- Ćwiczenia rozwijające ogólne sprawności ruchowe i manualne .
- Ćwiczenia ogólnej sprawności ruchowej i orientacji przestrzennej .
- ćwiczenia równowagi (chodzenie po narysowanej linii , ławeczce , krawężniku) ;
- chody i marsze ze zmianą kierunku ruchu na określony sygnał (dźwięk , wzrok) ;
- ćwiczenia orientacji kierunkowej związanej z percepcją słuchową (np.: zabawa w chowanego , skąd dochodzi głos) ;
- zagadki ruchowe (imitowanie i odgrywanie czynności) jako ćwiczenia wyobraźni i pamięci ruchowej ;
- zabawy wdrażające do gospodarowania własnymi ruchami i usprawniające koordynację ruchów (ćwiczenia obu ramion – ruchy płynne , ruchy zmienne , naśladowanie ptaków ,skaczące żabki , orły na śniegu) ;
- zabawy ruchowo –zręcznościowe (toczenie , rzucanie ,chwytanie) ;
- zabawy zręcznościowe w sali (bierki , pchełki , bilard) ;
- Ćwiczenia sprawności manualnej .
Celem ich jest usprawnienie motoryki rąk oraz koordynacji wzrokowo - - ruchowej . Usprawniają także : analizę i syntezę wzrokową , orientację kierunkową i przestrzenną .
Ćwiczenia rozmachowe (rozluźniające napięcie mięśni ramienia i przedramienia według Gąskowskiej i Stępkowskiej) .
- zamalowywanie farbami dużych płaszczyzn (kartony , gazety , arkusze papieru) dużym pędzlem , ruchami pionowymi z zachowaniem kierunku od lewej do prawej , z góry w dół ;
- zamalowywanie dużej przestrzeni ograniczonej konturem ;
- pogrubianie dużych form geometrycznych i dużych rysunków ;
- malowanie dużych form kolistych z zachowaniem kierunku pisania owali liter (odwrotnie do ruchu wskazówek zegara , płynnym , ciągłym ruchem)
- malowanie dużych form falistych i szlaków .
Ćwiczenia manualne (usprawniające małe ruchy ręki : dłoni , nadgarstka , palców) .
- montowanie konstrukcji z gotowych elementów (klocki , krążki , itp.) ;
- układanki płaskie (obrazkowe , geometryczne) według wzoru , bez wzoru;
- modelowanie (plastelina , modelina) zaczynając od prostych form (kulki , wałeczki) do coraz bardziej złożonych wymagających łączenia różnych elementów ;
- nawlekanie koralików , przewlekanie sznurka przez otwory w tekturze ;
- wycinanie z papieru z uwzględnieniem stopnia trudności : cięcie po linii prostej , falistej ;
- wycinanki z papiery , materiału ;
- wydzieranki , naklejanki ;
- łamanki papierowe (łódeczki , samoloty , czapki) ;
- ćwiczenia sprawnych ruchów palców i rozluźniające napięcie mięśniowe (naśladowanie gry na pianinie , pisanie na maszynie) ;
- stemplowanie – tworzenie za pomocą stempli kompozycji z figur geometrycznych .
Ćwiczenia graficzne (usprawniające ruchy ręki ułożonej w pozycji jak przy pisaniu) .
- pogrubianie konturów , czyli wodzenie po wzorze figur geometrycznych , prostych szlaczków (wys.3-4 cm) , konturów obrazków ;
- rysowanie wzorów po śladzie kropkowym lub kreskowym ;
- rysowanie za pomocą szablonów : wewnętrznych (wycięty otwór w tekturze) i zewnętrznych (wycięty kształt do obrysowania) ;
- kopiowanie rysunków przez kalkę techniczną ;
- zamalowywanie kredkami małych przestrzeni ;
- kreskowanie – wypełnianie konturów kolorem za pomocą równoległych kresek poziomych lub pionowych (z zachowaniem kierunku od lewej do prawej ,od góry do dołu) ;
- rysowanie szlaczków literopodobnych w liniach (wodzenie po wzorze , kończenie rozpoczętego wzoru ,odwzorowywanie według stopnia trudności) ;
- rysowanie szlaczków obrazkowych w liniaturze – zgodnie z kierunkiem pisania ;
- rysunki dowolne kredkami świecowymi lub ołówkowymi ;
- Ćwiczenia funkcji wzrokowej i orientacji przestrzennej na podstawie materiału konkretnego i abstrakcyjnego .
- dobieranie par jednakowych obrazków (domino obrazkowe) ;
- dobieranie par jednakowych figur geometrycznych ;
- odtwarzanie z pamięci układów lub elementów (obrazków , przedmiotów, figur geometrycznych) ;
- układanie obrazków według instrukcji słownej (po lewej , po prawej , przed , za , na górze , na dole) , wskazanie obrazków o określonym położeniu , samodzielne określanie ich położenia ;
- układanie obrazków w kolejności , w jakiej były pokazywane ;
- układanie obrazków z części (układanki płaskie i klockowe) ;
- dobieranie części obrazka do całości (uzupełnianki obrazkowe) ;
- układanie figur geometrycznych z części ;
- układanie obrazków i kompozycji z figur geometrycznych według wzoru i z pamięci ;
- rysowanie kompozycji za pomocą szablonów (rysunkowych , geometrycznych) ;
- uzupełnianie niedokończonych rysunków i figur ;
- tworzenie kompozycji z klocków ;
- dobieranie zbiorów w tym samym układzie (domina kwiatowe , domina klasyczne) ;
- dobieranie zbiorów liczbowych w innym układzie (domina) ;
- wyszukiwanie różnic między obrazkami ;
- wyszukiwanie podobieństw między obrazkami ;
- wyszukiwanie i tworzenie par jednakowych liter ;
- Ćwiczenia funkcji słuchowej .
- Ćwiczenia wrażliwości słuchowej :
- wysłuchiwanie i różnicowanie dźwięków dochodzących z najbliższego otoczenia i ich lokalizacja ;
- różnicowanie i rozpoznawanie głosów przyrody ;
- rozpoznawanie odgłosów wydawanych przez upadające lub uderzające o siebie przedmioty ;
- różnicowanie wysokości , natężenia i barwy dźwięków ;
- Ćwiczenia rytmiczne :
- odtwarzanie struktur rytmicznych ;
- odtwarzanie przestrzenne układów rytmicznych ;
- Ćwiczenia słuchu fonematycznego :
- podział wyrazów na sylaby , według stopnia trudności ;
- liczenie sylab w wyrazach ;
- porównywanie liczby sylab w wyrazach ;
- tworzenie wyrazów rozpoczynających się od podanej sylaby ;
- rozpoznawanie w wyrazie określonej sylaby i ustalanie miejsca jej położenia ;
- synteza sylab podanych ze słuchu ;
- rozpoznawanie określonej głoski w nagłosie wyrazów (nazwach obrazków) ;
- rozpoznawanie obrazków na podstawie pierwszych głosek ich nazw ;
- wyodrębnianie pierwszej głoski w wyrazach (nazwach obrazków) ;
- tworzenie wyrazów rozpoczynających się od danej głoski ;
- rozpoznawanie określonej głoski w wygłosie wyrazów (nazw obrazków );
- rozpoznawanie obrazków na podstawie ostatnich głosek ich nazw ;
- wyodrębnianie ostatnich głosek w nazwach obrazków ;
- rozpoznawanie wyrazów kończących się i rozpoczynających tą samą głoską ;
- rozpoznawanie samogłosek w śródgłosie ;
- rozpoznawanie podanej głoski w dowolnym miejscu wyrazu , bez określenia jej położenia ;
- przekształcanie wyrazów przez zmianę głoski na początku , w środku lub na końcu wyrazu ;
- wykrywanie różnic i podobieństw w wyrazach (pierwsza i ostatnia głoska, liczba głosek , liczba sylab) ;
- synteza głosek i wyrazów podanych ze słuchu .
OSIĄGNIĘCIA UCZNIA
- Usprawnienie funkcji psychomotorycznych ( funkcji językowych , motoryki , orientacji w schemacie ciała i przestrzeni ) .
- Usprawnienie czynności analizatorów : - słuchowego- wzrokowego- kinestetyczno – ruchowego
- Usprawnienie uwagi , percepcji , pamięci , wyobraźni słuchowej i wzrokowej.
- Usprawnienie motoryki .
- Usprawnienie zdolności rozumienia i posługiwania się symbolami abstrakcyjnymi .
- Wyrównanie braków w zakresie wiedzy i umiejętności z języka polskiego i matematyki na poziomie wymagań koniecznych dla klasy I .
EWALUACJA
- Karty pracy ucznia z zakresu edukacji polonistycznej i matematycznej sprawdzające poziom opanowania umiejętności po I półroczu i na koniec roku szkolnego.
- Obserwacja ucznia w różnych sytuacjach oraz w trakcie pracy na zajęciach
LITERATURA
- T. Gąsowska, Z. Pietrzak- Stępkowska "Praca wyrównawcza z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu." WSiP, W-wa 1978;
- J. Styczek "Badanie i kształtowanie słuchu fonematycznego." WSiP, W-wa 1982;
- M. Bogdanowicz "Trudności w pisaniu u dzieci." U.G., Gdańsk 1983;
- M. Bogdanowicz "Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym." WSiP, W-wa 1985;
- M. Bogdanowicz "Stymulowanie rozwoju i terapia pedagogiczna zaburzeń integracji percepcyjno- motorycznych." w: E. Czyżowska,
- J. Sowa ( red.) "Terapia dziecka specjalnej troski." ODN Rzeszów 1987;
- M.C. Kaphar "Dziecko opóźnione w nauce szkolnej." PWN W-wa 1970.
Opracowała Monika Wywiał - Cios |
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|